Türkiye ile Almanya'nın Taşıt, Yol ve Trafik Kazası İstatistikleri
Merhaba… Zamanla daha güvenlikli araçlar üretiliyor, daha
modern yollar inşa ediliyor; fakat trafik kazaları kanayan yaramız olmaya devam ediyor.
Size Karayolları Genel Müdürlüğünün hazırladığı 2018 yılına dair veriler
doğrultusunda Türkiye ile Almanya’nın taşıt, yol ve trafik kazası
istatistiklerini karşılaştırmalı olarak sunacağım. Bu videoyu hazırladım. Çünkü
trafik kazaları çağımızın vebası, genç insan ölümlerinin başlıca sebebi ve biz
bir şekilde bunu en aza indirgemeliyiz. Biraz kamu spotu gibi olacak olsun.
Biraz buraya dikkat çekmek gerekiyordu. Neden Almanya’yı seçtin derseniz
gelişmiş bir Avrupa ülkesiyle ülkemizi karşılaştırmak istedim. Nüfusu da bize
yakın olan Almanya’yı seçtim. Şimdi gelelim söz konusu istatistiklere.
2018 yılı itibarıyla Türkiye’de 12 milyon 398 bini otomobil
olmak üzere toplam 22 milyon 865 bin motorlu kara taşıtı var. 2004 yılında
otomobil sayısı 5 milyon 400 bin, toplam motorlu kara taşıtı ise 10 milyon 236
bin adetti. 14 yılda % 100’den fazla bir artış olmuş. 2018 yılı verilerine
dönelim. Almanya’da 2018 yılı itibarıyla 45 milyon 804 bini otomobil olmak
üzere yaklaşık 60 milyon adet motorlu kara taşıtı var. Yani sonuç olarak Almanya’daki
otomobil sayısı bizim 3,69 katımız. Toplam taşıt sayısı da aşağı yukarı aynı
oranda fazla.
Gelelim yol uzunluklarına. Almanya’da 12.996’sı otoyol olmak
üzere 229.970 kilometre yol var. Türkiye’de ise 2.159’u otoyol olmak üzere
67.333 kilometre yol var. Almanya’daki yol uzunluğu Türkiye’dekinin 3,41 katı.
Almanya’daki taşıt sayısı da yol uzunluğu da Türkiye’dekinin
3-4 katı diyebiliriz. Almanya’yla toplam nüfusumuz yakın ama onlar daha çok
trafiğin içindeler. Daha çok taşıtları ve yolları var.
Şimdi gelelim trafik kazası istatistiklerine. Bizden 3-4 kat
fazla taşıtı ve yolu olan Almanya mı trafik kazalarından daha çok muzdarip
yoksa biz mi?
2018 yılında trafik kazası sonucu vefat eden kişi sayısı Türkiye’de 6.675,
Almanya’da ise 3.206. Almanya’da Türkiye’ye göre 3-4 kat fazla araç var ama
vefat eden insan sayısı Türkiye’de Almanya’nın iki katından fazla. Bir milyon
otomobile düşen ölü sayısı Türkiye’de 538, Almanya’da ise 71. Bu son
istatistikte Avrupa Birliğine üye ülkelerin ortalaması 100.
Şimdi gelelim trafik kazası istatistiklerine. Bizden 3-4 kat
fazla taşıtı ve yolu olan Almanya mı trafik kazalarından daha çok muzdarip
yoksa biz mi?
2018 yılında trafik kazası sonucu vefat eden kişi sayısı Türkiye’de 6.675,
Almanya’da ise 3.206. Almanya’da Türkiye’ye göre 3-4 kat fazla araç var ama
vefat eden insan sayısı Türkiye’de Almanya’nın iki katından fazla. Bir milyon
otomobile düşen ölü sayısı Türkiye’de 538, Almanya’da ise 71. Bu son
istatistikte Avrupa Birliğine üye ülkelerin ortalaması 100.
Şimdi yine istatistiklerden yararlanarak bu sonucun
sebeplerini öğrenelim.
Ülkemizde meydana gelen ölümlü veya yaralanmalı trafik
kazalarındaki kusur oranları şöyle sıralanmıştır:
% 89,64 Sürücü
% 8,28 Yaya
% 1,09 Yolcu
% 0,64 Taşıt
% 0,35 Yol
Ölümlü veya yaralanmalı her 287 kazadan sadece birine yol
sebep olmuştur. Bu tür kazaların % 99’u insan hatası ile meydana gelmektedir.
Şimdi gelelim kazalara en çok sebebiyet veren hatalara.
Sürücü Kusurları
Hız kurallarına uymamak, aşırı hızlı araç kullanmak
Kavşaklarda geçiş önceliğine uymamak
Arkadan çarpmak
Kırmızı ışıkta geçmek
Dönüş kurallarına uymamak
Doğru manevra yapmamak
Şerit ihlali
Alkollü araç kullanmak
Ters yöne girmek
Park etmiş araçlara çarpmak
Yaya Kusurları
Geçit ve kavşakların bulunmadığı yerlerde geçme kurallarına
uymamak
Taşıt yolu üzerinde trafiği tehlikeye düşürücü hareketlerde
bulunmak
Trafik ışık ve işaretlerine uymamak
Karşıdan karşıya geçişlerde trafik kuralarına uymamak
Taşıt yoluna girmek
Trafik güvenliği ile ilgili diğer kurallara uymamak
Gece ve gündüz görüşün az olduğu hallerde çarpmayı önleyeci
uyarıcı tedbir almamak
Taşıt yolunda sol kenardan gitmemek
Trafigi güçleştirecek şekilde yola bir şey atmak-dökmek ve
benzeri hareketlerde bulunmak
Alkollü yola çıkmak
Yolcu Kusurları
Kask veya emniyet kemeri takmamak
Habersiz taşıta binmek ya da taşıttan inmek
Taşıt içinde gayri nizami hareket etmek
Avrupa ülkelerine göre daha az araca, daha az yola, daha az
sürücüye sahip olsak da onlara göre çok daha fazla trafikten yana acı
çekiyoruz. Bunun da sebebi çok büyük oranda kendi hatalarımız. Lütfen geç
olmadan trafik kurallarını daha çok ciddiye alalım. Hız ihlali, hatalı sollama,
yakın takip, şerit ihlali yapmayalım. Emniyet kemeri ve kask kullanımını ihmal
etmeyelim. Kırmızı ışıkta geçmeyelim. Aracımızın bakımını da ihmal etmeyelim.
Unutmayın:
Trafik Hayattır!..
Yorumlar
Yorum Gönder